Ostatnim razem, kiedy poruszaliśmy kwestię alternatywnych form sporządzania notatek, przedstawiliśmy mapę myśli. Obok tej skutecznej metody w naszych kursach proponujemy równie efektywny wariant notowania – notatkę blokową.
21
Zwykłe notatki mają to do siebie, że są zazwyczaj nieczytelne i nieatrakcyjne. Warto je zatem zastąpić skuteczną alternatywą, np. mapą myśli czy notatką blokową, o której będzie mowa. Jak sama nazwa wskazuje, materiał, który mamy zamiar przyswoić, zapisujemy w słupkach (blokach). Na początek dzielimy kartkę na dwie równe części (pionową linią od góry do dołu). Po lewej stronie będą się pojawiały pytania, które mogą nam się nasunąć w trakcie przerabiania danego materiału. Po prawej będziemy zapisywać odpowiedzi. Metoda może wydawać się stosunkowo łatwa do opanowania, trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych krokach, które należy wykonać.
Pierwszym krokiem jest uważna lektura tekstu, z którego będziemy sporządzać notatkę. Następnie musimy zdecydować, jakie pytania powinniśmy zadać, by wydobyć z tekstu istotne informacje. Pytania te nie powinny rozpoczynać się od słowa „czy”, gdyż taka formuła dopuszcza jedynie odpowiedź „tak” lub „nie”, co przypomina trochę zabawę w „prawda czy fałsz”. Taka forma notatki nie jest konstruktywna, przez co traci na efektywności. Kolejnym krokiem jest udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania (po przeciwnej stronie kartki).
Tak sporządzona notatka pozwala na swobodną i spersonalizowaną naukę, zaś zdobytą wiedzę przy jej użyciu można sprawdzić na kilka sposobów. Jednym z nich jest jednoosobowy test. Składamy wcześniej przygotowaną kartkę na pół i odpowiadamy na pytania (nie widzimy wówczas odpowiedzi i odsłaniamy je dopiero po udzieleniu odpowiedzi. Drugi sposób wymaga towarzystwa – o pomoc możemy poprosić rodziców, rodzeństwo lub swoich kolegów. Wtedy to ta druga osoba zadaje nam pytania i jednocześnie sprawdza, czy udzieliliśmy poprawnej odpowiedzi.
Notatka blokowa to efektywna forma nauki. Ważne jest to, że uczeń sam zadaje sobie pytania, zwracając uwagę na to, co było jego zdaniem istotne w tekście, który właśnie przeczytał. Zadając pytania można się też zabawić w nauczyciela – wystarczy wyobrazić sobie, że przygotowujemy sprawdzian dla swojej klasy. Te i wiele innych sposobów tworzenia notatek ułatwiających szybkie uczenie możecie poznać w ramach kursu Technik Pamięciowych Junior.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”