Prawy do lewego, czyli notatka blokowa

Ostatnim razem, kiedy poruszaliśmy kwestię alternatywnych form sporządzania notatek, przedstawiliśmy mapę myśli. Obok tej skutecznej metody w naszych kursach proponujemy równie efektywny wariant notowania – notatkę blokową.

21

Zwykłe notatki mają to do siebie, że są zazwyczaj nieczytelne i nieatrakcyjne. Warto je zatem zastąpić skuteczną alternatywą, np. mapą myśli czy notatką blokową, o której będzie mowa. Jak sama nazwa wskazuje, materiał, który mamy zamiar przyswoić, zapisujemy w słupkach (blokach). Na początek dzielimy kartkę na dwie równe części (pionową linią od góry do dołu). Po lewej stronie będą się pojawiały pytania, które mogą nam się nasunąć w trakcie przerabiania danego materiału. Po prawej będziemy zapisywać odpowiedzi. Metoda może wydawać się stosunkowo łatwa do opanowania, trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych krokach, które należy wykonać.

 

Pierwszym krokiem jest uważna lektura tekstu, z którego będziemy sporządzać notatkę. Następnie musimy zdecydować, jakie pytania powinniśmy zadać, by wydobyć z tekstu istotne informacje. Pytania te nie powinny rozpoczynać się od słowa „czy”, gdyż taka formuła dopuszcza jedynie odpowiedź „tak” lub „nie”, co przypomina trochę zabawę w „prawda czy fałsz”. Taka forma notatki nie jest konstruktywna, przez co traci na efektywności. Kolejnym krokiem jest udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania (po przeciwnej stronie kartki).

 

Tak sporządzona notatka pozwala na swobodną i spersonalizowaną naukę, zaś zdobytą wiedzę przy jej użyciu można sprawdzić na kilka sposobów. Jednym z nich jest jednoosobowy test. Składamy wcześniej przygotowaną kartkę na pół i odpowiadamy na pytania (nie widzimy wówczas odpowiedzi i odsłaniamy je dopiero po udzieleniu odpowiedzi. Drugi sposób wymaga towarzystwa – o pomoc możemy poprosić rodziców, rodzeństwo lub swoich kolegów. Wtedy to ta druga osoba zadaje nam pytania i jednocześnie sprawdza, czy udzieliliśmy poprawnej odpowiedzi.

 

Notatka blokowa to efektywna forma nauki. Ważne jest to, że uczeń sam zadaje sobie pytania, zwracając uwagę na to, co było jego zdaniem istotne w tekście, który właśnie przeczytał. Zadając pytania można się też zabawić w nauczyciela – wystarczy wyobrazić sobie, że przygotowujemy sprawdzian dla swojej klasy. Te i wiele innych sposobów tworzenia notatek ułatwiających szybkie uczenie możecie poznać w ramach kursu Technik Pamięciowych Junior.

J.R.

Witaj na blogu EIS

Nazywam się Justyna Kantyka i wraz
z całym zespołem Eis, od ponad 13 lat pomagamy Rodzicom w edukacji ich dzieci, poprzez nowoczesne metody, ponieważ wierzymy, że można uczyć się szybko i przyjemnie.
Jestem m.in.: współautorką książek do nauki ortografii:

1. „Ortografia inaczej, czyli zobacz, zapamiętaj i nie wkuwaj”

2. „Ortografia inaczej, czyli spacer po ortograficznej łące”.

3. Serii 6 książeczek „ Ortografia inaczej, czyli nauka przez skojarzenia”.

Książki rozeszły się w ponad 45 000 egzemplarzy. Są rekomendowane przez Rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej Prof. UŚ dr hab. Dariusza Rotta oraz przez wykładowcę uniwersyteckiego z zakresu edukacji polonistycznej dr Zofię Adamczykową.
Celem serwisu eis.edu.pl jest pokazanie Ci krok po kroku jak skutecznie pomóc dziecku w nauce. System, o którym piszemy nie jest oparty na tradycyjnej nauce, lecz na technikach pamięciowych. Dlatego też jest bardzo skuteczny i trwały. Oprócz przekazywania informacji o tym co robimy, jakie programy mamy dla Twojego dziecka, chcemy Ci także pokazać jak skutecznie motywować dziecko do nauki.
Dlatego zapraszamy Cię do stałego odwiedzania serwisu eis.edu.pl i zapisania go w ulubionych.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz na justyna.kantyka@eis.edu.pl

Opinie o eis