Jak nauczyć się szybkiego czytania?

Szybkie czytanie❓

Kto nie chciałby czytać lektury w jeden dzień?

Tak, brzmi interesująco i na dodatek jest zupełnie  możliwe‼

 

Szybkie czytanie to czytanie określane jako fotograficzne,

 

 

pozwala bowiem na fotografowanie kilku, a nawet całych obszarów tekstu.

Szybkie czytanie to umiejętność czytania z szybkością często znacznie większą od przeciętnej.

Podawana w literaturze przeciętna szybkość czytania dorosłego człowieka
to rozpiętość między 150 a 250 słów na minutę.

 

Z danych Europejskiego Instytutu Szkoleniowego wynika, że przeciętna szybkość czytania dziecka

w wieku od 10 do 15 lat to około 90 słów na minutę. Po kursie tempo to wzrasta co najmniej trzy krotnie.

 

Zjawisko regresji

 

Jedną z głównych przeszkód w trenowaniu umiejętności szybkiego czytania jest zjawisko regresji, czyli cofanie się oka do fragmentów tekstów już przeczytanych.

 

Jest to bezpośrednio związane z brakiem koncentracji nad czytam tekstem.

To zjawisko dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych.

 

✋ Czytelnik ma problem za skupieniem uwagi tylko na tekście i niejako automatycznie wraca do tekstu już czytanego.

 

Powszechnie uznaje się, że jest to główna przeszkoda w zwiększeniu tempa czytania.

By osłabić działanie regresji, podczas kursu szybkiego czytania trenerzy polecają zwykle:

?używanie drewnianego wskaźnika (np. patyczek do szaszłyków)

 

? ołówka lub długopisu,

? czy chociażby własnego palca.

 

Trenujący czytanie podążania wzrokiem za wskaźnikiem,

który powinien być przesuwany płynnym ruchem wzdłuż czytanego tekstu.

 

 

Zjawisko fonetyzacji

 

Kolejną barierą w rozwoju umiejętności szybkiego czytania jest zjawisko fonetyzacji, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.

 

✋ Z fonetyzacją wewnętrzną mamy do czynienia zawsze wtedy,

kiedy czytając fragment tekstu wymawiamy w myślach słowa, na które patrzymy, wówczas spowalnia to proces czytania.

 

✋ Fonetyzacja zewnętrzna ma miejsce wówczas, kiedy czytane słowo wymawiamy szeptem.

 

 

Zjawisko fonetyzacji trudno całkowicie wyeliminować, jednak na osłabienie

może znacząco wpłynąć wywoływanie mechanicznych zakłóceń,

np. polegających na wystukiwaniu ołówkiem lub wskaźnikiem stałego rytmu podczas czytania.

 

Na czym polega trening❓

 

Szybkie czytanie wymaga przestawienia się mózgu z czytania tradycyjnego

na bardziej fotograficzne i wybiórcze.

Jak każdy nawyk, umiejętność szybkiego czytania nie jest prosta i wymaga treningu.

 

 

Zdaniem badaczy mózgu trening nowych umiejętności powinien odbywać się z określoną częstotliwością.

Szybkie czytanie dobrze jest zatem trenować codziennie w małych odcinkach czasowych, np. 10 minut dziennie.

 

Każdy kursant powinien dostosować codzienny trening do swojego rytmu dnia,

? nie możemy ćwiczyć o późnej porze

? i w zmęczeniu,

? szybkie czytanie wymaga bowiem koncentracji.

 

Szybkie czytanie nie jest stosowane w czytaniu poezji,

w tym przypadku analizujemy i zastanawiamy się nad głębią każdego niemal słowa.

 

Szybkie czytanie będzie natomiast znakomite:

 

✅ w analizie ogromnych ilości tekstów,

✅ np. przy studiowaniu jakiegoś obszaru wiedzy, gdzie ważne by umieć wyławiać fragmenty wymagające szczególnego skupienia.

 

Trening szybkiego czytania jest zdecydowanie treningiem uważności,

a to bardzo potrzebna dzisiaj umiejętność.

 

Współczesny człowiek, żyjący często w ogromnym szumie informacyjnym

i przebodźcowaniu ma mało okazji do skupienia myśli i pracy nad koncentracją.

 

Trener szybkiego czytania

Dr Edyta Nowak Żółty

 

Jeśli chcesz więcej informacji wypełnij ankietę, a my oddzwonimy do Ciebie.

 

Bezpłatna lekcja

 

Witaj na blogu EIS

Nazywam się Justyna Kantyka i wraz
z całym zespołem Eis, od ponad 13 lat pomagamy Rodzicom w edukacji ich dzieci, poprzez nowoczesne metody, ponieważ wierzymy, że można uczyć się szybko i przyjemnie.
Jestem m.in.: współautorką książek do nauki ortografii:

1. „Ortografia inaczej, czyli zobacz, zapamiętaj i nie wkuwaj”

2. „Ortografia inaczej, czyli spacer po ortograficznej łące”.

3. Serii 6 książeczek „ Ortografia inaczej, czyli nauka przez skojarzenia”.

Książki rozeszły się w ponad 45 000 egzemplarzy. Są rekomendowane przez Rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej Prof. UŚ dr hab. Dariusza Rotta oraz przez wykładowcę uniwersyteckiego z zakresu edukacji polonistycznej dr Zofię Adamczykową.
Celem serwisu eis.edu.pl jest pokazanie Ci krok po kroku jak skutecznie pomóc dziecku w nauce. System, o którym piszemy nie jest oparty na tradycyjnej nauce, lecz na technikach pamięciowych. Dlatego też jest bardzo skuteczny i trwały. Oprócz przekazywania informacji o tym co robimy, jakie programy mamy dla Twojego dziecka, chcemy Ci także pokazać jak skutecznie motywować dziecko do nauki.
Dlatego zapraszamy Cię do stałego odwiedzania serwisu eis.edu.pl i zapisania go w ulubionych.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz na justyna.kantyka@eis.edu.pl

Opinie o eis