Jak skutecznie uczyć się języka?

Słuchajcie (mnie) i skutecznie uczcie się języka obcego
Kiedy kolejny uczeń dołącza do naszego grona „uczących się inaczej”,

 

prawie za każdym razem, na początku zadziwia mnie,

 

jak bardzo moi młodzi uczniowie przywiązani są do tradycyjnego,

 

nazwijmy to delikatnie, podejścia do nauki.

 

Skąd to przywiązanie, albo inaczej,   akceptacja wkuwania i wbijania do swojego umysłu sztywnych, bezdusznych zasad,

 

reguł i informacji u uczniów ery komputeryzacji, internetu,

 

nieograniczonego dostępu do informacji?
Bezmyślne wkuwanie nie tylko usypia mózg, a co za tym idzie blokuje zdolność efektywnej nauki,

 

ale też nie pozwala uczniowi na rozwój, jako badacza i odkrywcy czegoś nowego.

 

To z kolei wnosi poczucie nudy i beznadziei w związku z brakiem postępów i tak koło frustracji się toczy.
A może właśnie nadmiar bodźców zewsząd, bezkresnego wymiaru informacji

 

zawartych w internecie, stanowi sedno problemu.

 

Nie starczy nam życia, aby zobaczyć wszystkie filmy, filmiki, vlogi.

 

Nie przeczytamy wszystkiego, nie obejrzymy wszystkich zdjęć i obrazów. Stop!
Najpierw zbudujemy w sobie właściwe i przyjazne podejście do nas samych,

 

jako uczniów. Tak, tak. To taka mała rewolucja w sposobie patrzenia na siebie,

 

jako uczącego się. Pomoże nam w tym „Manifest Uczącego się Angielskiego”.

 

Autorem manifestu jest Steve Kaufmann – poliglota znający 10 języków.

 

Czytajcie go powoli i na głos, to bardzo ważne.

 

Powracajcie do manifestu w chwilach trudnych, zwątpienia i braku siły.

 

Kiedy wydaje się Wam, że tracicie motywację do dalszego działania.

 


✅ Mogę być biegły. Moim celem jest być biegłym. Moim celem nie jest bycie perfekcyjnym.

 

✅ Moim celem jest tylko być biegłym. Mogę być biegły i wciąż robić błędy.

 

✅ Potrzebuję zacząć od samego początku. Nie będę myślał o regułach gramatycznych.

 

✅ Zapomnę o quizach i testach. Zapomnę wszystkie swoje pomyłki.

 

✅ Zapomnę o moim ojczystym języku.

 

✅ Zapomnę kim jestem. Stanę się nowym człowiekiem , mówiącym nowym językiem.

 

✅ Będę się cieszył nowym językiem. Skupię się na czerpaniu przyjemności z nauki.

 

✅ Właśnie tak będę się uczył, żeby osiągnąć biegłość. Wiem, że mogę to zrobić.
✅ Wiem jak będę się uczył. Będę słuchał często, każdego dnia. Rozluźnię się.

 

✅ Będę słuchał w dzień i w nocy. Będę słuchał i pozwolę językowi wejść do mojego umysłu.

 

✅ Wybiorę treści które lubię słuchać , gdzie głos jest przyjemny.

 

✅ Będę słuchał dźwięków i rytmów języka. Będę słuchał słów i fraz, ale nie będę się martwił tym czego nie rozumiem.

 

✅ Nadal będę słuchał i cieszył się językiem .

 

✅ Będę słuchał w autobusie, na spacerze i nawet podczas wykonywanie innych obowiązków.

 

✅ Słuchanie pomoże mi stać się biegłym.

 


?Będę czytał to co słucham. To pomoże mi w zrozumieniu.

 

? Czasami to co przeczytam będzie pełne słów i fraz których nie znam.

 

? Zachowam je i będę powtarzać regularnie. Nie jest ważne, że szybko zapominam znaczenie nowych słów i fraz.

 

? Jeśli będę kontynuował słuchanie, czytanie i powtarzanie ich, one w końcu staną się częścią mnie.

 

? Czasem przeczytam łatwą treść w której znam większość słów.

 

?  Zrobię to dla zabawy ,tak język będzie stawał się dla mnie naturalny.

 

✅ Czytanie pomoże mi stać się biegłym.

 

 

? W miarę jak będę kontynuował słuchanie i czytanie będę rozumiał coraz więcej naturalnie.

 

? To da mi poczucie osiągnięcia sukcesu i mocy kiedy mój umysł przyzwyczai się do nowego języka.

 

?  To zachęci mnie do kontynuacji nauki. Ważne jest, aby kontynuować z energią i entuzjazmem.

 

?Przyzwyczajenie się do nowego języka zajmuje miesiące. Potrzeba czasu, żeby stać się biegłym.

 

✔ Jestem cierpliwy. Nie mam nic przeciwko poświęceniu dużej ilości czasu na to,

 

żeby stać się biegłym ponieważ lubię to robić.

 

✔ Wiem ,że gdy zauważam coraz więcej słów i fraz, będę w stanie zrozumieć coraz więcej z tego co usłyszałem i przeczytałem.

 

✔ Jeśli zrozumiem to co przeczytałem i usłyszałem wkrótce będę w stanie mówić i pisać.

 

✔Dopóki nie zrozumiem tego, co usłyszałem i przeczytałem, nie będę w stanie dobrze mówić i pisać.

 

✔ Ale nie ma pośpiechu.

 

 

✅ Nawet jeśli nie rozumiem wszystkiego mogę powtarzać to co usłyszałem.

 

✅ Mogę powtarzać słowa, imitując dźwięki . Mogę powtarzać frazy i zdania, imitując rytmy.

 

✅ Mogę nawet czytać na głos. To nie ważne ,że moja wymowa nie jest jeszcze naturalna.

 

✅ Tylko powtarzanie i czytanie na głos pomoże mi usłyszeć brzmienie języka i sprawi,

 

że będę bardziej komfortowo mówił.

 

Stopniowo moja wymowa poprawi się i będę w stanie mówić z pewnością siebie i stanę się biegłym.

 

Bye for now
Your teacher, Barbara

Witaj na blogu EIS

Nazywam się Justyna Kantyka i wraz
z całym zespołem Eis, od ponad 13 lat pomagamy Rodzicom w edukacji ich dzieci, poprzez nowoczesne metody, ponieważ wierzymy, że można uczyć się szybko i przyjemnie.
Jestem m.in.: współautorką książek do nauki ortografii:

1. „Ortografia inaczej, czyli zobacz, zapamiętaj i nie wkuwaj”

2. „Ortografia inaczej, czyli spacer po ortograficznej łące”.

3. Serii 6 książeczek „ Ortografia inaczej, czyli nauka przez skojarzenia”.

Książki rozeszły się w ponad 45 000 egzemplarzy. Są rekomendowane przez Rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej Prof. UŚ dr hab. Dariusza Rotta oraz przez wykładowcę uniwersyteckiego z zakresu edukacji polonistycznej dr Zofię Adamczykową.
Celem serwisu eis.edu.pl jest pokazanie Ci krok po kroku jak skutecznie pomóc dziecku w nauce. System, o którym piszemy nie jest oparty na tradycyjnej nauce, lecz na technikach pamięciowych. Dlatego też jest bardzo skuteczny i trwały. Oprócz przekazywania informacji o tym co robimy, jakie programy mamy dla Twojego dziecka, chcemy Ci także pokazać jak skutecznie motywować dziecko do nauki.
Dlatego zapraszamy Cię do stałego odwiedzania serwisu eis.edu.pl i zapisania go w ulubionych.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz na justyna.kantyka@eis.edu.pl

Opinie o eis