Zaangażowanie dziecka w wypełnianie domowych obowiązków jest bardzo ważne. Dzięki temu nasze pociechy aktywnie uczestniczą w życiu rodzinnym, a kiedy już wkroczą w dorosłość, do swojego nowego domu wniosą wiele pozytywnych wartości.
Przy podziale obowiązków należy pamiętać, że dziecko nigdy nie jest za małe. Wiadomo, dwu czy trzylatki nie będą w stanie obsłużyć odkurzacza, ale dadzą sobie radę z układaniem swoich zabawek. Obowiązki należy przydzielać stopniowo. Zaczynamy od małej ilości i odpowiednio dostosowujemy je do wieku dziecka. Tym samym od ułożenia zabawek czy odłożenia klocków na swoje miejsce przechodzimy do odkładania talerzy do zlewu czy zmywania.
Dla maluchów pomoc w domu może być świetną zabawą. Problem polega na tym, że możemy je bardzo łatwo zniechęcić. Najczęściej popełniane błędy to wyręczanie dziecka i poprawianie wszystkiego, co zrobi. Z czasem znajdziemy się w sytuacji, w której cały dom będzie na naszej głowie. Powinniśmy chwalić i doceniać nasze pociechy, bo to stanowi dodatkową motywację do wypełniania obowiązków. Na początku możemy uczestniczyć w tych czynnościach, dając odpowiedni przykład, ale z czasem dzieci powinny stać się samodzielne.
Aby ułatwić nieco przydział obowiązków w stosunku do wieku, prezentujemy kilka przykładów. Małe dzieci nie będą w stanie same wykonać wielu prac domowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by uczestniczyły w nich w charakterze pomocnika. Trzylatki mogą:
Im dalej w las, tym więcej drzew, a im dziecko starsze, tym więcej obowiązków. W przypadku cztero i pięciolatków możemy poszerzyć nieco zakres prac domowych. Dziecko w tym wieku może:
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym można angażować w większą ilość prac domowych. Oczywiście należy pamiętać o obowiązkach, które nasze pociechy wykonywały już wcześniej. Sześcio i siedmiolatki mogą:
W tym wieku nasze pociechy przestają być już maluchami i mogą uczestniczyć w wypełnianiu wielu obowiązków. Poza tym większość prac domowych mogą wykonywać już samodzielnie. Dzieci w tym przedziale wiekowym mogą:
Na tym etapie dziecko staje się już nastolatkiem i może uczestniczyć we wszystkim, co robimy w domu i poza nim. Do jego obowiązków należą:
Należy pamiętać, że to młodsze dzieci najchętniej angażują się w prace domowe. Warto wykorzystać ten moment i pokazać dziecku, że pomoc w codziennych czynnościach to dobra zabawa. Dzięki temu uczymy nasze pociechy koncentracji. W tym przypadku możemy również korzystać z metod Europejskiego Instytutu Szkoleniowego, np. kursu Technik Pamięciowych, dzięki któremu dziecko z łatwością zapamięta listę zakupów. Bo nauka przydaje się nie tylko w szkole, ale też w życiu codziennym.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”