O tym, że warto czytać książki, nie trzeba chyba nikomu przypominać. Lektura rozwija, wzbogaca słownictwo i ma korzystny wpływ na wiele innych rzeczy. A czytać można już od najmłodszych lat.
Domowe przedszkole
Dla przedszkolaków powinniśmy wybierać książki:
Jeśli chodzi o książki przestrzenne i „rozkładanki”, są one świetną alternatywą do tradycyjnych lektur. Nie tylko wzbudzają ciekawość dziecka, ale również pobudzają jego kreatywność i zapewniają mnóstwo dobrej zabawy. Książki edukacyjne powinny z kolei podejmować problemy, z jakimi zmaga się każdy przedszkolak. Chodzi tu o takie sprawy jak mycie zębów, kąpiel itp. Są nawet całe serie książek, w których bohaterowie zajmują się rozwiązywaniem tych problemów. Dobrze sprawdzą się również bajki, które my sami znamy z dzieciństwa, czyli „Czerwony Kapturek”, „Brzydkie kaczątko”, „Przygody Koziołka Matołka” czy „Kubuś Puchatek”. Wiek przedszkolny to również idealny moment na pierwszą książkę encyklopedyczną.
Już chodzę do szkoły
Dzieciom w wieku wczesnoszkolnych z pewnością spodobają się książki, które:
W tym przypadku świetnym wyborem będą tematyczne serie takie jak „Mikołajek”, „Koszmarny Karolek” czy „Nina”. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym rozpoczynają swoją przygodę z samodzielnym czytaniem, warto więc zadbać, by książki były odpowiednio dostosowane. Z pewnością pomogą duże litery i kolorowe ilustracje. Godne polecenia są również nowe wydania lektur z naszego dzieciństwa, m. in. „Dzieci z Bullerbyn” i „Pippi Pończoszanka”.
Coś dla starszych dzieci
Starsze dzieci mają zazwyczaj określone zainteresowania. Książki, które dla nich wybieramy, powinny:
Bardzo dobrym wyborem będą książki, które sami dobrze znamy, np. „Opowieści z Narnii”, „Ania z Zielonego Wzgórza” czy „Pan Samochodzik”. Dzięki temu będziemy w stanie dyskutować z dzieckiem na temat danej lektury. Nic tak nie pobudza do czytania jak wspólna dyskusja o książkach.
Przy wyborze książek dla dzieci należy pamiętać, by spełniały one podstawowe kryteria:
Kupno książki to pierwszy krok, kolejnym jest nauka czytania. Tego, jak czytać ze zrozumieniem i jak analizować czytane teksty, uczy nasz kurs „Szybkiego czytania”.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”