Dzieci podbijają Internet

Dzieci z nosami w smartfonach, tabletach czy komputerach to coraz częstsze zjawisko. Taki widok w rodzicach może budzić skrajne emocje. A przy ocenie aktywności dziecka w Internecie najważniejszy jest zdrowy rozsądek i odpowiednie zasady.

 

W życiu trzeba kierować się zasadami…

Na początku warto zaznaczyć, że tylko nadmierne i nieodpowiednie korzystanie z urządzeń elektronicznych może powodować problemy. Jeśli będziemy trzymać się zasad, wszystko powinno być w porządku.

 

  • Czas spędzany przy urządzeniach elektronicznych nie powinien wynosić więcej niż 2 godziny dziennie. Czas ten zależy od wieku. Im młodsze dziecko, tym mniej godzin spędzonych przed komputerem.
  • Rozrywka powinna być dostępna po wypełnieniu wszystkich obowiązków. Najpierw odrabiamy lekcje, zjadamy ciepły posiłek, a dopiero później siadamy do komputera.
  • Żadnej elektroniki przed snem. Wieczorne rozrywka z komputerem w roli głównej może skutkować bezsennością.

 

Brak innych aktywności i zbyt wiele czasu spędzonego z urządzeniami elektronicznymi bardzo często kończy się uzależnieniem. Nie należy lekceważyć takich ewentualności. Dlatego trzeba zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu w ciągu dnia, a także kontakt z rówieśnikami w rzeczywistości, a nie tylko on-line.

 

Kontrolujemy sytuację

Komputer, a zwłaszcza ten z dostępem do Internetu, to również źródło zagrożeń. Powinniśmy mieć pod kontrolą aktywność naszego dziecka w sieci i zwracać uwagę na kilka podstawowych elementów:

 

  • na jakie strony wchodzi,
  • jakie gry znajdują się w kręgu jego zainteresowań,
  • czy treści, do których ma dostęp, są dostosowane do jego kategorii wiekowej.

 

Aby nie dopuścić do niepożądanych incydentów, można skorzystać z różnorodnych opcji kontroli rodzicielskiej. Wystarczy tylko przejrzeć ustawienia komputera lub przeglądarki internetowej.

 

Ciemna strona Internetu

Niezależnie od tego, jak trwała będzie taka zapora, pamiętajmy o tym, że w sieci działają jeszcze osoby trzecie. Co gorsza, nie zawsze mają dobre zamiary. Już na samym początku należy uczulić dziecko jak bardzo istotna jest prywatność. Nie bójmy się rozmawiać otwarcie i wyjaśnijmy, dlaczego podawanie imienia, nazwiska, adresu zamieszkania czy udostępnianie zdjęć w Internecie nie jest najlepszym pomysłem. Przypominajmy również, że loginy i hasła powinny być bardzo dobrze chronione. Nawet małe niedopatrzenie może skutkować kradzieżą tożsamości.

 

Walczymy z hejtem

Zagrożeniem, które zasługuje na odrębne omówienie, jest hejt. Zjawisko wciąż bagatelizowane, a brzemienne w skutkach. Dzieci nie zdają sobie sprawy, że mogą zadać innej osobie ból, zamieszczając w sieci mniej lub bardziej złośliwe komentarze na jej temat. Pamiętajmy, że powinniśmy stanowić oparcie dla naszego dziecka. Rozmowy o jego aktywności w Internecie mogą je uchronić przed niebezpieczeństwem. Nie chodzi tutaj o zwykłe wypytywanie, a raczej o luźną rozmowę, przy której powinniśmy wykazać się wiedzą o obowiązujących trendach.

 

Nie samym komputerem żyje człowiek

Nauczmy nasze pociechy, że komputer nie zastąpi im przyjaciół i rodziny. W dzisiejszych czasach kojarzy się on z wiodącą formą rozrywki, ale nie jest jedyną atrakcją. To po naszej stronie leży inicjatywa wspólnego spędzania czasu. Wychodźmy gdzieś tak często, jak to tylko możliwe. Proponujmy te formy rozrywki, które są ciekawe, uczą i są równie atrakcyjne jak gry komputerowe. A takich przecież nie brakuje.

 

Sam komputer i Internet to nie wcielone zło. Trzeba tylko wiedzieć, jak z niego korzystać i jakie wartościowe treści można w nim znaleźć. Dziecko może się przecież wiele nauczyć. Takim przykładem są nasze kursy, dzięki którym można połączyć przyjemne z pożytecznym.

 

J.R.

Witaj na blogu EIS

Nazywam się Justyna Kantyka i wraz
z całym zespołem Eis, od ponad 13 lat pomagamy Rodzicom w edukacji ich dzieci, poprzez nowoczesne metody, ponieważ wierzymy, że można uczyć się szybko i przyjemnie.
Jestem m.in.: współautorką książek do nauki ortografii:

1. „Ortografia inaczej, czyli zobacz, zapamiętaj i nie wkuwaj”

2. „Ortografia inaczej, czyli spacer po ortograficznej łące”.

3. Serii 6 książeczek „ Ortografia inaczej, czyli nauka przez skojarzenia”.

Książki rozeszły się w ponad 45 000 egzemplarzy. Są rekomendowane przez Rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej Prof. UŚ dr hab. Dariusza Rotta oraz przez wykładowcę uniwersyteckiego z zakresu edukacji polonistycznej dr Zofię Adamczykową.
Celem serwisu eis.edu.pl jest pokazanie Ci krok po kroku jak skutecznie pomóc dziecku w nauce. System, o którym piszemy nie jest oparty na tradycyjnej nauce, lecz na technikach pamięciowych. Dlatego też jest bardzo skuteczny i trwały. Oprócz przekazywania informacji o tym co robimy, jakie programy mamy dla Twojego dziecka, chcemy Ci także pokazać jak skutecznie motywować dziecko do nauki.
Dlatego zapraszamy Cię do stałego odwiedzania serwisu eis.edu.pl i zapisania go w ulubionych.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz na justyna.kantyka@eis.edu.pl

Opinie o eis