Lubisz jeździć na rowerze ?
Większość z nas lubi i dlatego dba o swój rower by służył nam jak najdłużej:
utrzymujemy rower w czystości, sprawdzamy hamulce, zawieszenie i sprawność przerzutek.
Dziś wyruszam więc z Tobą w drogę, która pozwoli nam wspólnie odkrywać
jak sprawnie się uczyć i jak utrzymywać w zdrowiu i dobrej kondycji
nasz bezcenny super sprzęt – mózg.
Jestem przekonana, że słyszałeś o różnych wynikach badań, które wykazały,
że przeciętny człowiek używa zaledwie od 2% do 15% swojego potencjału.
Trudno powiedzieć ile dokładnie, bo nie ma jednych przekonujących badań naukowych,
ale gdyby wyciągnąć średnią z tych licznych doniesień to i tak możesz zauważyć,
że większość ludzkiego mózgu nie jest wykorzystywana, a szkoda.
Jednak od zawsze wśród nas żyli i żyją tacy, którzy potrafią swój mózg
wykorzystać lepiej niż inni, nazywa się ich geniuszami,
z pewnością słyszałeś o słynnych malarzach, rzeźbiarzach, fizykach, chemikach,
ale także o twoich rówieśnikach, którzy potrafią układać
kostkę Rubika z zamkniętymi oczami.
Badania mózgu
Czy każdy może być geniuszem?
Tego do końca nie wiadomo, ale wiadomo, że każdy może poprawić
pracę swojego mózgu, swojej pamięci i swojej wyobraźni w sposób tak znaczący,
że przeciętnie nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Z pewnością wierzył w to jeden z amerykańskich psychologów Robert Orstein,
który badał ludzki mózg podczas wykonywania przez człowieka różnych czynności,
np.: malowania, czytania, liczenia, tańczenia.
Badacz opisał te czynności półkul mózgowych i dzięki nim wiemy dziś
więcej o tym jak myślimy i która półkula naszego mózgu
jest bardziej aktywna np. podczas liczenia ułamków.
Dwie półkule – jeden mózg
Przeciętnie w literaturze psychologicznej opisuje się,
że nasz mózg podzielony jest na dwie półkule,
a ta informacja jest bardzo ważna dla naszej nauki.
Lewa półkula jest odpowiedzialna min. za:
– logiczne myślenie,
– analizę materiału,
– liczenie,
– a nawet dobór słów.
Prawa półkula odpowiada za:
– ruch,
– obrazy,
– kolory,
– symbole,
– dźwięki,
– rytm,
– wizualizacje,
– wyobraźnię.
Czy wiesz po co ci ta informacja ?
To pierwszy ważny etap zadbania o twój super sprzęt
– trenuj i używaj obu półkul mózgowych by twoje wyniki były coraz lepsze.
Kiedy robisz notatkę linijka po linijce, a następnie wkuwasz tę wiedzę na pamięć
– wówczas pracuje głównie twoja lewa półkula,
prawa natomiast leniuchuje sobie nieużywana,
jak zakurzony w garażu, od lat nieużywany rower.
Jeśli zaś do tekstu, który się uczysz dodasz dźwięki piosenki lub narysujesz do niego obrazek
– wówczas odkurzyłeś prawą półkulę i ruszyłeś ją do pracy.
Kiedy uczysz się używając obu półkule mózgowych nauka staje się łatwa i szybsza.
Potęga wyobraźni
Podczas mojej podróży w nieznaną przestrzeń naszego umysłu
przedstawię ci proste sposoby na taką naukę, która wykorzystuje
większy obszar twojego mózgu.
Zrób pierwszy krok : od dziś wszystko, czegokolwiek się uczysz staraj się sobie wyobrazić,
a najlepiej zilustrować na kartce papieru, tak jak umiesz.
Jeśli uczysz się wiersza – narysuj swoje skojarzenia z jego treścią,
jeśli uczysz się budowy oka – narysuj sobie oko i poszczególne jego elementy,
jeśli uczysz się geometrii – figury mogą być twoim wyobrażonym domem, meblem lub kołem samochodu.
To pierwszy prosty krok, ale praktykowany może zadziałać jak czary.
Nie ufaj mi – sprawdź na sobie jak to działa.
Edyta Nowak – Żółty
Trener technik pamięciowych
i szybkiego czytania.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”