W poprzedniej części wspominaliśmy, jaką rolę w motywacji odgrywają cele i korzyści. Są jednak jeszcze inne aspekty, którym należałoby poświęcić kilka słów. Wszak nie samymi marzeniami żyje człowiek.
Poprzednią część można nazwać „myśleniem przyszłościowym”. Cele nie spełniają się od razu, a korzyści nie przychodzą z dnia na dzień. Często wiąże się to z ciężką pracą (czyli teraźniejszości), o której pośrednio będzie mowa dzisiaj.
Padłeś? Powstań!
Gdyby Robertowi Lewandowskiemu zabrakło zawziętości, dalej byłby chudym chłopakiem i prawdopodobnie nigdy nie zostałby jednym z najlepszych piłkarzy. Cecha ta pozwala mierzyć się z wszelkiego rodzaju przeciwnościami i podnieść się po niejednej porażce. Jak pisał Samuel Beckett: „Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better” (w wolnym tłumaczeniu: „Spróbowałeś. Przegrałeś. To nieważne. Spróbuj jeszcze raz. Przegraj jeszcze raz. Przegraj lepiej”). Ten cytat chyba najlepiej oddaje pojęcie zawziętości.
W edukacji taka postawa jest wręcz niezbędna, a poprawianie osiąganych rezultatów to bardzo istotny element motywacji. W naszych kursach proponujemy zadania, które uczniowie wykonują na czas i w oparciu o ich wyniki tworzymy specjalne rankingi. Każde dziecko może później wrócić do tego zadania i poprawić swoją pozycję. Tak też jest w życiu dorosłym – wszyscy chcemy być najlepsi w tym, czego się podejmujemy. Ale warto pamiętać o jednym. Każda porażka przybliża nas do końcowego sukcesu.
Wsparcie
O wiele łatwiej jest działać, kiedy najbliżsi w nas wierzą i robią wszystko, by nam w tym pomóc. Jak poradziłby sobie Harry Potter, gdyby nie miał u swego boku Rona i Hermiony? Czy udałoby mu się zajść tak daleko? Czy byłby aż tak zdeterminowany? Warto pamiętać, że w niektórych przypadkach dopiero wsparcie rodziny i przyjaciół może stanowić odpowiednią motywację.
Ucząc się, dzieci często szukają wsparcia u rodziców. Jedynym dobrym rozwiązaniem jest wówczas pomoc w rozwiązaniu trudnego zadania. Można to zrobić np. sugerując właściwe rozwiązania. Ale to nie wszystko. Nasze pociechy potrzebują nie tylko uwagi, ale również właściwego ukierunkowania. Możemy je zatem zapisać na dodatkowe kursy, dzięki którym będą się dodatkowo rozwijać.
Jak widać, motywacji można szukać na różne sposoby. Czasem jest to chęć osiągnięcia konkretnego celu, czasem nastawienie na korzyść. Jedni są w stanie sami zmotywować się do działania, inni potrzebują wsparcia innych. Na wczesnym etapie edukacji nie ma takiego rozgraniczenia, dlatego warto zadbać o to, by poszczególne elementy wzajemnie się uzupełniały. Bo nauka to zdobywanie wiedzy (cel), droga do upragnionej pracy (korzyść), chęć pokazania się (zawziętość) i wspólne dążenie do doskonałości (wsparcie).
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”