Sztuka pisania oburącz większości kojarzy się pewnie z dobrym opanowaniem klawiatury komputerowej. Nie ulega wątpliwości, że to bardzo przydatna umiejętność, jednak warto również ćwiczyć tradycyjne pisanie i rysowanie obiema rękami.
Ćwiczenie to zawarliśmy w kursie „Ucz się inaczej” ze względu na jego zalety. Istotne jest, że pracują wówczas obie półkule mózgowe, co prowadzi do ich synchronizacji i stymulacji mózgu. Takie działanie przekłada się na lepsza pamięć i koncentracje, a także zwiększa zdolności manualne. Dzieje się tak, ponieważ użycie obu rąk jednocześnie znakomicie pobudza nasz umysł. Jest to zatem bardzo cenna umiejętność, a zarazem świetna rozrywka na wakacje.
Przy wykonywaniu tego ćwiczenia należy pamiętać, że w trakcie rysowania czy pisania wszystkie ruchy należy wykonywać obiema rękami jednocześnie. Najlepiej zacząć od szkicowania najprostszych figur geometrycznych, np. koła czy kwadratu. Później można już przejść do bardziej skomplikowanych wzorów, a nawet całych rysunków. Kolejnym etapem jest pisanie. Analogicznie do standardowej nauki pisania i tutaj najlepiej zacząć od własnego imienia. Jest jednak pewne utrudnienie – ćwiczenie polega na tym, by drugą ręką stworzyć lustrzane odbicie wyrazu. Jeśli uczeń jest praworęczny, prawą ręką wyraz zapisuje standardowo, a lewą od środka do zewnątrz (ailuJ|Julia). Łatwo się domyślić, że w przypadku osób leworęcznych lustrzane odbicie tworzy się prawą ręką (Julia|ailuJ).
Pisanie i rysowanie oburącz to jedno z ćwiczeń grafomotorycznych, których zadaniem jest pomoc w nauce i usprawnienie samego pisania czy rysowania. Poza tym takie ćwiczenia likwidują złe nawyki ruchowe i angażują obie półkule mózgowe, jednocześnie je usprawniając. Jeśli chodzi o efekty, zasada jest taka sama jak w przypadku innych ćwiczeń – trening czyni mistrza. Dodatkowym atutem jest fakt, że w tym przypadku (i pozostałych metod kształcenia, które proponujemy) nauka idzie w parze z dobrą zabawą. Więcej na temat samego pisania i rysowania oburącz, a także wskazówek dotyczących wykonania tego ćwiczenia, zawarliśmy we wspomnianym kursie („Ucz się inaczej”).
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”