Matematyka potrafi spędzić sen z powiek niejednemu uczniowi. O ile dodawanie i odejmowanie nie sprawia większych problemów, to mnożenie i dzielenie może okazać się kłopotliwe, zwłaszcza na początku. Właśnie dlatego warto znaleźć kilka „haków” na tabliczkę mnożenia.
Mnożenie przez 1 i 10 z pewnością nie sprawia nikomu większych problemów. W pierwszym przypadku wynik będzie taki sam jak mnożna (cyfra, którą chcemy pomnożyć), w drugim wystarczy dopisać do niego „0”. Kłopotem będzie np. mnożenie przez 7 czy 9. To drugie można jednak w prosty sposób rozpracować za pomocą palców.
Zacznijmy od tego, że każdy ma swój numer (od 1 do 10, dokładnie tak, jak na załączonym obrazku). Jeśli chcemy pomnożyć 3 przez 9, to zaginamy palec numer 3. Teraz pozostaje tylko odczytać wynik – palce przed zagiętym palcem to liczba dziesiątek; te, które znajdują się za nim to liczba jednostek. Po dodaniu tych dwóch składowych otrzymamy iloczyn. Przed palcem numer 3 znajdują się 2 palce, dlatego pierwszą składową dodawania będzie 20. Po palcu numer 3 znajduje się 7 palców, co daje nam drugą składową „7”. 20 + 7 = 27, dokładnie tyle, ile wynosi wynik działania 3×9. Proste prawda?
Tak samo można rozpracować mnożenie przez 9 wszystkich innych cyfr. Przeanalizujmy działanie 6×7 analogicznie do poprzedniego przykładu. Przed palcem numer 6 znajduje się 5 palców, co daje nam 50, a po palcu numer 6 znajdują się 4 palce, co daje nam 4. 50 + 4 = 54, dokładnie tyle co 6×9.
Takich „haków” na matematykę jest oczywiście o wiele więcej. Większość z nich staramy się przybliżać naszym uczniom w ramach naszych kursów matematycznych – ten konkretny sposób zaprezentowaliśmy w kursie Matematyka 4, który jest przeznaczony dla dzieci uczęszczających do 4 klasy szkoły podstawowej.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”