Wszyscy doskonale wiemy, że matematyka to nie tylko cyfry i liczby, ale też praktyczne umiejętności, które są przydatne w życiu codziennym. Tak jest np. z mierzeniem czasu. Zakładamy, że każdy już wie, jak działa zegarek, ale problemy mogą pojawić się wtedy, kiedy trzeba obliczyć, ile ma trwać dana czynność.
Zacznijmy od krótkiego przypomnienia podstawowych terminów i wartości związanych z czasem. Doba (czyli cały dzień) trwa 24 godziny, 1 godzina trwa 60 minut, z kolei 1 minuta 60 sekund. Jest jeszcze kwadrans, który liczy 15 minut. Teraz przejdźmy do krótkiej zagadki Matmikusia (jednej z postaci pojawiającej się w naszych kursach): „Przerwa rozpoczęła się o godzinie 1416, a skończyła o 1453. Ile trwała przerwa”? Aby ją rozwiązać, należy wiedzieć, jak właściwie obliczać czas. Poniżej przedstawiamy jedną z metod, która naszym zdaniem znacznie ułatwi rozwiązanie tego i podobnych zadań, a także przyda się na co dzień.
Mowa o metodzie strzałkowej, która polega na zapisaniu godziny rozpoczęcia danej czynności i godziny jej zakończenia w małej odległości i narysowaniu po środku strzałki, przy której zapiszemy otrzymany wynik. Wróćmy zatem do wspomnianej zagadki, która posłuży za przykład:
1416 →? 1453
Jeśli obliczamy czas w obrębie jednej godziny, sprawa jest prosta – wystarczy odjąć od minut jej zakończenia (53) minuty jej rozpoczęcia (16). W przypadku zagadki Matmikusia przerwa będzie trwała 37 minut. Nieco trudniejsze jest obliczanie czasu, kiedy dana czynność odbywa w przeciągu odległych od siebie godzin.
Załóżmy, że osiedlowy sklep jest czynny od 935 do 1720. I w tym przypadku skorzystamy z metody strzałkowej:
935 →? 1720
Musimy zatem obliczyć ile godzin i ile minut mija od 935 do 1720. Aby obliczyć same godziny, musimy je sprowadzić do pełnych wartości. W tym przypadku będzie to 10 (ponieważ wartość minut przy godzinie 9 wskazuje więcej niż 30) i 17 (ponieważ wartość minut przy godzinie 17 wskazuje mniej niż trzydzieści). Otrzymujemy wynik 7 i wiemy już ile godzin nasz sklep jest otwarty. Teraz przejdźmy do minut. Najpierw obliczamy ile minut mija od 935 do 10, następnie ile od 17 do 1720. Wyniki to kolejno 25 i 20. Dodajemy te wartości do siebie i otrzymujemy wynik 45. Tym samym wiemy już, że sklep jest czynny dokładnie 7 godzin i 45 minut. Zapis tego zadania z wykorzystaniem metody strzałkowej wygląda następująco:
935→25 minut 10→7 godzin 17→ 20 minut 1720
Zachęcamy do poćwiczenia obliczania czasu metodą strzałkową. To przydatna umiejętność, która przydaje się na co dzień. Podobne metody (które niekoniecznie dotyczą obliczania czasu, ale również znajdują swoje zastosowanie w życiu codziennym) zawarliśmy w naszym kursie matematycznym. Dzięki tym umiejętnościom życie staje się łatwiejsze.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”