Żeby osiągnąć sukces, trzeba być konsekwentnym w swoich działaniach. Konsekwencja wyraża się poprzez wiele czynników, my skupimy się jednak na jednym (a zarazem bardzo istotnym) – systematyczności w nauce.
Dążenie do sukcesu w nauce zakłada regularną realizację pewnych kroków, co niestety nie jest łatwym zadaniem. Tak właśnie jest z uczeniem się na bieżąco. Proces ten prowadzi do finalnego sukcesu, bo nie dopuszcza żadnych zaległości w realizowanym materiale. Potrzebna jest do tego niemała determinacja, dlatego postanowiliśmy przygotować garść porad, która pomoże naszym kursantom w pielęgnacji tej niezbędnej cechy charakteru. Dzięki tym wskazówkom zwiększenie systematyczności będzie o wiele łatwiejsze, a co za tym idzie, wyniki w nauce będą jeszcze lepsze.
Przy pielęgnacji wspomnianych cech (konsekwencji, determinacji i systematyczności) kluczowa jest motywacja. To właśnie dzięki niej człowiek znajduje w sobie siły do działania i tak też jest z nauką. Przed rozpoczęciem powtórki materiału warto zastanowić się na tym, które elementy zdobywanej za kilka chwil wiedzy mogą okazać się przydatne dla naszych zainteresowań. Łatwo to zobrazować na przykładzie historii. Niejeden mały chłopiec marzył w dzieciństwie, by zostać rycerzem. Na kartach historii było ich pełno, dlatego zgłębianie wiedzy w tej dziedzinie pomoże takiemu chłopcu w realizacji jego zainteresowań.
Jeżeli sami nie potrafimy odpowiednio się zmotywować, warto rozważyć naukę w grupie rówieśników. Można przecież uczyć się z kolegą lub koleżanką i wspólnie realizować założone cele. Dzięki tej metodzie osoby, którym dotychczas brakowało systematyczności, mogą ją nabyć. To jak z zabawą – w grupie jest ona bardziej atrakcyjna, a co za tym idzie, chętniej do niej wracamy.
Kolejna porada dotyczy już taktyki, z jaką podchodzimy do procesu uczenia się. Znajdą się pewnie tacy, którzy chcą pochłonąć przerabiany materiał jak najszybciej. Takie myślenie nie gwarantuje jednak sukcesu. To tak jakby pójść na siłownię, pobiegać 5 minut i stwierdzić, że wykonało się dzienny plan ćwiczeniowy. Krótko mówiąc, nie przynosi to pożądanych efektów. Warto założyć już na początku, że nauka będzie trwała np. półtorej godziny. W tym czasie po każdych dwudziestu minutach powtórki materiału, robimy sobie pięciominutową przerwę. Jeśli już jesteśmy przy powtórce, należałoby zaznaczyć, że należy ją zacząć po 24 godzinach od wyjścia ze szkoły, później po 3 dniach i wreszcie po tygodniu.
Ostatnia kwestia może wydać się oczywista, ale jest chyba najważniejsza. Pod żadnym pozorem nie należy dopuszczać do zaległości. Codzienna powtórka bieżącego materiału pomaga w uniknięciu trudności w nauce i znacząco skraca czas przyswajania wiedzy przed kartkówką, sprawdzianem czy wreszcie egzaminem końcowym. To właśnie systematyczność staramy się zaszczepić naszym kursantom. Kolejne lekcje odblokowujemy co kilka dni, dzięki czemu dzieci wiedzą, kiedy powinni wrócić do danego kursu. Pomyśleliśmy również o tym, by nikt nie zapomniał o systematyczności. Nasz program przypomina uczniom, że na platformie została odblokowana nowa lekcja i nadszedł czas, by wrócić do nauki. Skuteczność tych metod chwalą rodzice naszych podopiecznych.
Te i inne porady zawarliśmy w kursie Koncentracja 2. Jednym z jego założeń jest uświadomienie naszym kursantom, że częste i krótsze powtarzanie materiału jest o wiele bardziej efektywne niż zostawianie wszystkiego na ostatnią chwilę. Regularna nauka po prostu się opłaca. Na koniec pozwolimy sobie na zacytowanie jednej z opinii, nadesłanej do nas przez mamę Szymona:
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”