Często mówi się, że nie jest na coś za późno. To oczywiście prawda, zwłaszcza jeśli mowa o nauce, ale o wiele lepiej myśleć, że nie jest za wcześnie. A na pewno nigdy nie jest za wcześnie na naukę ortografii.
Istnieje takie przysłowie, które idealnie opisuje efekty wcześnie rozpoczętej edukacji: czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Wszystko, czego nauczymy się za młodu, łatwiej jest zapamiętać na długie lata. Właśnie dlatego nauka ortografii powinna rozpoczynaj się już w 1 klasie podstawówki. Nie jest to jednak takie proste. Bo w jaki sposób nauczać ortografii tak małe dzieci?
Zacznijmy od tego, że pierwszoklasiści od samego początku mają styczność z literami. Najpierw uczą się alfabetu, a później zapisują krótkie wyrazy, wyrażenia i zdania. I właśnie na tym wczesnym etapie uczniowie zaczynają poznawać pierwsze zasady ortograficzne – pisownię wyrazów dużą i mała literą. Przecież każde dziecko chce wiedzieć, jak poprawnie zapisać swoje imię i nazwisko.
Naukę tych zasad można jednak poszerzyć. Kluczem do sukcesu jest wzbudzenie zainteresowania. Jak wiadomo, dzieci lubią kolorowe historyjki pełne barwnych bohaterów. Mając to na uwadze, naukę pozostałych zasad ortograficznych można rozpocząć już od najmłodszych lat. Trzeba tylko te zasady odpowiednio „ubrać”. Europejski Instytut Szkoleniowy korzysta z metody hakowej. O jej zaletach pisaliśmy już wcześniej, warto jednak wspomnieć, że oprócz ułatwienia w zapamiętywaniu zasad i wyrazów, jest ona również przystępna dla najmłodszych. Haki pamięciowe, które można spotkać w naszych kursach, są kolorowe i przyjazne, dzięki czemu łatwiej je zapamiętać. Mając na uwadze fakt, że każdy hak odpowiada konkretnej literze, łatwiej również zapamiętać pisownię poszczególnych wyrazów.
Na naukę nigdy nie jest za wcześnie – trzeba znaleźć tylko dobry sposób przekazywania wiedzy. Wierzymy, że przygody Urwisa, Ósemki i innych haków to znakomita metoda nauki ortografii.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”