Wyobraźmy sobie prostą sytuację – jesteśmy w sklepie, mamy ograniczony budżet i musimy dobrać produkty tak, by zmieścić się w konkretnej kwocie. Wówczas przyda się ważna umiejętność, którą można poznać bliżej dzięki jednemu z naszych kursów.
Mowa oczywiście o liczeniu w pamięci, które zawarliśmy w kursie Techniki Pamięciowe Junior. Zdajemy sobie sprawę, że wykonywanie obliczeń w pamięci może być twardym orzechem do zgryzienie, ale trzeba po prostu się tego nauczyć. Życie obfituje w sytuacje, kiedy na gwałt potrzebujemy skorzystać z dodawania lub odejmowania, a nie zawsze mamy przy sobie kalkulator. Dodawanie w pamięci nie musi być jednak trudne – wystarczy znaleźć odpowiedni sposób. Naszą propozycję zamieściliśmy we wspomnianym kursie.
Ten sposób polega na dopełnianiu całych dziesiątek i pamiętaniu o tych liczbach, które zostały w „poczekalni”. Ale o co chodzi z tymi dziesiątkami i „poczekalnią”? Wszystko wyjaśnia zilustrowany wyżej przykład, w którym dodajemy do siebie liczby 7 i 5. Aby dopełnić dziesiątkę, dodajemy do 7 liczbę 3 – wynikiem tego dodawania będzie 10. Oczywiście 3 wzięliśmy z 5, dlatego w poczekalni została jeszcze liczba 2. Dodajemy ją do naszej dziesiątki i otrzymujemy wynik – 12.
Podany przykład nie był skomplikowany, ale posłużył tylko do zaprezentowania omawianej metody. Dopełnianie do dziesiątek sprawdza się również przy bardzo dużych cyfrach. Aby wejść w wprawę polecamy zacząć jednak od tych mniejszych – nie jest tajemnicą, że to trening czyni mistrza. Później żadne dodawanie nie będzie stanowiło problemu, a wspomniana na początku sytuacja ze sklepu będzie o wiele łatwiejsza do rozwiązania. Metoda dopełniania do dziesiątek nie jest jedynym trikiem, który może okazać się pomocny w praktyce. W kursie Techniki Pamięciowe Junior zawarliśmy ich o wiele więcej.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”