Dzisiaj dzień nauczyciela, dlatego zdecydowaliśmy poświęcić więcej miejsca matematyce. Jak wiadomo, królowa nauk niejedno ma oblicze, więc należałoby nieco sprecyzować pole tematyczne. W tym tekście przybliżymy jedną z podstawowych czynności geometrycznych, jaką jest mierzenie kątów.
Na samym początku chcielibyśmy złożyć najserdeczniejsze życzenia wszystkim nauczycielom z okazji ich święta. Nie ma chyba lepszej sposobności do tego, by przedstawić kilka praktycznych porad, które niewątpliwie okażą się pomocne podczas wykonywania zadań geometrycznych. Potrzebujemy tylko odpowiednich narzędzi i możemy od razu zabierać się do pracy. Podpowiem, że nie chodzi o ekierkę i linijkę, które znaliście wcześniej.
Do pomiaru kątów potrzebny nam jest kątomierz (jeden z tych przedstawionych na zdjęciu). Na pierwszy rzut oka to narzędzie może się wydawać nieco skomplikowane, jednak wcale nie jest takie trudne w obsłudze. W celu zmierzenia kąta bierzemy do ręki kątomierz i przykładamy go do wierzchołka w taki sposób, aby półprosta i ramię kąta pokrywało się z kątem zerowym. Następnie przesuwamy się po skali wewnętrznej od zera aż do punktu, który wskazuje drugie ramię kąta. W tym miejscu znajduje się nasz wynik, który zapisujemy. Sam pomiar można uznać za zakończony, ale to nie wszystko, co warto wiedzieć o kątach. W zależności od naszego wyniku jesteśmy w stanie przypisać im poszczególne rodzaje:
Kąt zerowy – 0°
Kąt ostry – 1° – 89°
Kąt prosty – 90°
Kąt rozwarty – 91°-179°
Kąt pełny – 180°
By zapamiętać wspomniane wyżej informacje i utrwalić „obsługę” kątomierza, warto skorzystać z naszych kursów. W kursie Matematyka 4 zawarliśmy wiele różnych ćwiczeń, które pomagają nie tylko w usystematyzowaniu teorii, ale również w opanowaniu niezbędnej wiedzy praktycznej. A praktyka pełni w matematyce znaczącą rolę. Nabyte umiejętności geometryczne otwierają przed młodymi ludźmi mnóstwo perspektyw, a w przypadku niektórych zawodów są wręcz niezbędne (np. w architekturze). Warto zatem poświęcić królowej nauk trochę więcej czasu niż kilka godzin lekcyjnych w szkole.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”