Rok szkolny powoli dobiega końca, a wakacje czekają na strudzonych uczniów z otwartymi ramionami. Teoretycznie wszystkie podręczniki można rzucić w kąt i zrobić dwumiesięczną przerwę, jednak jest kilka rzeczy, które warto nieustannie przyswajać.
Lipiec i sierpień to czas wyjazdów, często poza granice naszego kraju. W tym wypadku aby porozumieć się z nowopoznanymi ludźmi, naukę języków obcych należy uznać za konieczność. Wakacje to znakomita okazja, by przełamać barierę językową. Przebywając w towarzystwie obcokrajowców, wzbogacamy swoją wiedzę na temat ich kultury, obyczajów i mowy, jaką się posługują. Poza tym kontakt z żywym językiem zdecydowanie pomaga w przyswajaniu słownictwa danej narodowości. Należy jednak pamiętać, że jest to dopiero kolejny z etapów nauki. Szkoły językowe korzystają z usług native speakerów, kiedy uczniowie osiągną odpowiedni poziom w posługiwaniu się danym językiem. Ponadto organizują różnego rodzaju obozy czy wymiany, a do tego trzeba odpowiednio się przygotować. Trzeba jednak pamiętać, iż większość szkół zawiesza swoją działalność na czas wakacji. My zaliczamy się do tych nielicznych, gdzie edukacja kwitnie przez cały rok. Aby ułatwić uczestnictwo w naszym kursie języka angielskiego, zebraliśmy garść porad, które sprawią, że nauka języków obcych stanie się przyjemna i efektywna.
Kluczem do sukcesu jest motywacja. Warto postawić sobie klarowne cele, jakie wiążemy z nauką języka obcego. Wystarczy pomyśleć o korzyściach, które z tego płyną, by jasno określić, jak wysoki poziom wtajemniczenia chcemy osiągnąć. Bardzo istotne jest tutaj nastawienie na sukces, ponieważ dzięki temu uczniowie poczują swobodę, która będzie im towarzyszyć w dalszej nauce języka. Należy więc doceniać każdy postęp i stawiać przed sobą realne wymagania. Wszak to trening czyni mistrza. Trzeba jednak uważać, by nie doprowadzić do „przetrenowania”. Jak wspominaliśmy w jednym z poprzednich artykułów, efektywna nauka idzie w parze z rozsądkiem. Należy zatem ograniczyć zewnętrzne bodźce (np. radio czy telewizja), do procesu uczenia się przystępować wypoczętym i koniecznie robić przerwy.
Powyższe porady można uznać za uniwersalne, przejdźmy więc do samej nauki języków obcych. W tym konkretnym przypadku pomocne okaże się zaangażowanie wszystkich zmysłów. Jeśli coś wydaje nam się atrakcyjne, to od razu chcemy tego dotknąć. Tak samo może być ze słownictwem, jeśli poszczególne wyrazy, frazy i zdania będziemy zakreślać przy użyciu mazaka w ulubionym kolorze. Poza tym bardzo istotne jest wypowiadanie tego wszystkiego na głos. Dzięki temu ćwiczymy poprawną wymowę i łatwiej przyswajamy materiał. Warto również stworzyć własną „bazę” konkretnych wyrazów, których będziemy używać w przyszłości. Można je pogrupować tematycznie, oznaczyć fiszkami w podręczniku czy notować słowa za pomocą mapy myśli i obrazków. To już zależy od indywidualnych preferencji ucznia. Wówczas łatwiej przyswoimy słownictwo i otrzymamy znakomity materiał do powtórki. A powtarzanie przy nauce języków obcych jest bardzo ważne. Nie jest tajemnicą, że bez praktyki nie osiągniemy sukcesu. Trzeba również pamiętać, iż język obcy to nie tylko mowa i pismo. Bardzo istotne jest zrozumienie, dlatego musimy nauczyć się rozpoznawać poszczególne dźwięki. Nagrań audio z ćwiczeniami warto słuchać kilkukrotnie. Dzięki temu ich treść będzie rozbrzmiewać w naszej głowie jak piosenka.
Pamiętajmy zatem o tym, że wakacje sprzyjają nauce języków obcych. Kursy Europejskiego Instytutu Szkoleniowego są dostępne przez cały rok, więc nawet dwumiesięczna przerwa nie przeszkadza naszym podopiecznym w rozwijaniu swoich umiejętności. To nie tylko świetna zabawa, ale także inwestycja w przyszłość. A poza tym rozpoczynając nowy rok szkolny, uczeń znajdzie się w bardzo komfortowej sytuacji.
J.R.
„Mnemotechniki niesamowicie przyśpieszają i upraszczają naukę.”
„Mapy myśli są tak przydatne, że się tylko w zasadzie spojrzy i już się wie, o o co chodzi.”
„Ortografia jest ciekawa, śmieszna i pozytywna (...)”
„Kiedy zapominam jak się pisze dany wyraz, to zaraz przypominam sobie postacie i już wiem jak się pisze ten wyraz.”
„Robię mniej błędów ortograficznych.”