Palcem po tabliczce mnożenia

Matematyka potrafi spędzić sen z powiek niejednemu uczniowi. O ile dodawanie i odejmowanie nie sprawia większych problemów, to mnożenie i dzielenie może okazać się kłopotliwe, zwłaszcza na początku. Właśnie dlatego warto znaleźć kilka „haków” na tabliczkę mnożenia.

 

Mnożenie przez 1 i 10 z pewnością nie sprawia nikomu większych problemów. W pierwszym przypadku wynik będzie taki sam jak mnożna (cyfra, którą chcemy pomnożyć), w drugim wystarczy dopisać do niego „0”. Kłopotem będzie np. mnożenie przez 7 czy 9. To drugie można jednak w prosty sposób rozpracować za pomocą palców.

 

Zacznijmy od tego, że każdy ma swój numer (od 1 do 10, dokładnie tak, jak na załączonym obrazku). Jeśli chcemy pomnożyć 3 przez 9, to zaginamy palec numer 3. Teraz pozostaje tylko odczytać wynik – palce przed zagiętym palcem to liczba dziesiątek; te, które znajdują się za nim to liczba jednostek. Po dodaniu tych dwóch składowych otrzymamy iloczyn. Przed palcem numer 3 znajdują się 2 palce, dlatego pierwszą składową dodawania będzie 20. Po palcu numer 3 znajduje się 7 palców, co daje nam drugą składową „7”. 20 + 7 = 27, dokładnie tyle, ile wynosi wynik działania 3×9. Proste prawda?

 

Tak samo można rozpracować mnożenie przez 9 wszystkich innych cyfr. Przeanalizujmy działanie 6×7 analogicznie do poprzedniego przykładu. Przed palcem numer 6 znajduje się 5 palców, co daje nam 50, a po palcu numer 6 znajdują się 4 palce, co daje nam 4. 50 + 4 = 54, dokładnie tyle co 6×9.

 

Takich „haków” na matematykę jest oczywiście o wiele więcej. Większość z nich staramy się przybliżać naszym uczniom w ramach naszych kursów matematycznych – ten konkretny sposób zaprezentowaliśmy w kursie Matematyka 4, który jest przeznaczony dla dzieci uczęszczających do 4 klasy szkoły podstawowej.

 

J.R.

Witaj na blogu EIS

Nazywam się Justyna Kantyka i wraz
z całym zespołem Eis, od ponad 13 lat pomagamy Rodzicom w edukacji ich dzieci, poprzez nowoczesne metody, ponieważ wierzymy, że można uczyć się szybko i przyjemnie.
Jestem m.in.: współautorką książek do nauki ortografii:

1. „Ortografia inaczej, czyli zobacz, zapamiętaj i nie wkuwaj”

2. „Ortografia inaczej, czyli spacer po ortograficznej łące”.

3. Serii 6 książeczek „ Ortografia inaczej, czyli nauka przez skojarzenia”.

Książki rozeszły się w ponad 45 000 egzemplarzy. Są rekomendowane przez Rzeczoznawcę Ministerstwa Edukacji Narodowej Prof. UŚ dr hab. Dariusza Rotta oraz przez wykładowcę uniwersyteckiego z zakresu edukacji polonistycznej dr Zofię Adamczykową.
Celem serwisu eis.edu.pl jest pokazanie Ci krok po kroku jak skutecznie pomóc dziecku w nauce. System, o którym piszemy nie jest oparty na tradycyjnej nauce, lecz na technikach pamięciowych. Dlatego też jest bardzo skuteczny i trwały. Oprócz przekazywania informacji o tym co robimy, jakie programy mamy dla Twojego dziecka, chcemy Ci także pokazać jak skutecznie motywować dziecko do nauki.
Dlatego zapraszamy Cię do stałego odwiedzania serwisu eis.edu.pl i zapisania go w ulubionych.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania napisz na justyna.kantyka@eis.edu.pl

Opinie o eis